Як розпізнати шахраїв

Важко уявити сучасний світ без інтернету. Всесвітня павутина заполонила мало не всі сфери життя. А у 2020 році у зв’язку з поширенням коронавірусу сфери торгівлі та послуг поступово перейшли в онлайн. Сьогодні в інтернеті можна реалізувати базові потреби, наприклад, придбати все необхідне — продукти, ліки, одяг, побутові товари; оплатити комунальні послуги; замовити їжу із закладів громадського харчування; знайти та орендувати приміщення тощо. Водночас така онлайн-активність призвела до зростання різного шахрайства в інтернеті. 

Приклади шахрайства 

Шахрайство з передоплатою

Шахраї можуть заманити жертву в пастку, щось обіцяючи в обмін на грошову винагороду. Урешті-решт усе зводиться до схеми: жертва переказує гроші невідомій людині, очікуючи отримати щось більш коштовне, а натомість не отримує нічого або майже нічого.

Шахрайство з переплатою

У випадку шахрайства з переплатою шахраї вдають із себе покупця й роблять своєю мішенню споживачів, що продають товар або послугу. «Покупець» відправляє продавцю підроблену платіжну квитанцію, як правило, ідентичну квитанції добре відомого банку, на вищу суму, ніж заздалегідь узгоджено. Потім шахрай пояснює, чому виникла переплата, і просить продавця зберегти чек і повернути зайві кошти. 

Шахрайство з працевлаштуванням

Зазвичай починається з того, що пропозиція роботодавця звучить занадто добре, щоб бути правдою (наприклад, «працюйте вдома та заробляйте тисячі гривень на місяць, без досвіду роботи»), а закінчується тим, що споживач залишається без роботи і грошей. Такі шахраї, як правило, використовують одну з двох моделей:

  1. Видають себе за рекрутерів, які мають пропозиції гарантованого працевлаштування, або за роботодавців, які пропонують жертві роботу за умови, що вона сплатить аванс за подання заявки або послугу з підбору персоналу. Жертви переказують кошти, але в результаті не отримують пропозиції з працевлаштування.
  2. Видають себе за представників компанії і намагаються довідатися конфіденційну та/або фінансову інформацію від жертв під виглядом перевірки біографічних даних. Потім вони викрадають особисту інформацію жертв для різних шахрайських дій.

Шахрайство з лотереями/призами

Зазвичай зловмисники використовують такі схеми:

  1. Жертва отримує неочікуваний телефонний дзвінок, електронний лист від когось, хто стверджує, що працює в державній установі або представляє відому організацію чи знаменитість, і повідомляє жертві, що вона виграла велику суму грошей або приз. Шахрай входить у довіру й пояснює, що для того, щоб забрати виграш, потрібно спочатку переказати невелику суму грошей на товар чи збір за оформлення документів. За інструкцією шахраїв жертви відразу роблять переказ, але ніколи не отримують виграшів, а також втрачають свої гроші.
  2. Жертви отримують неочікувану платіжну квитанцію або грошовий переказ й прохання негайно повернути частину коштів відправнику для покриття зборів або податків. Кілька днів потому жертви дізнаються, що квитанція була підробленою, а гроші, витрачені на сплату «податків», повернути неможливо. 

Шахрайство з орендою майна

Деякі шахраї використовують інтернет і дошки безоплатних оголошень для полювання на довірливих покупців або продавців нерухомості. Шахрайство з орендою майна, як правило, має два сценарії:

  1. Орендарі шукають будинок або квартиру для оренди й потрапляють на гачок власника. Жертви знаходять житло в чудовому районі за дуже вигідною ціною. Оголошення начебто правдоподібне, тому вони починають листуватися з власником, як правило, електронною поштою. Власник погоджується здати квартиру за умови, якщо покупець зробить передоплату. Жертви переказують гроші, і власник безслідно зникає з ними.
  2. Власники здають в оренду свою квартиру або будинок і потрапляють на гачок орендаря. Орендарі встановлюють зв'язок з жертвами зазвичай електронною поштою і цікавляться орендою житла. Шахраї відправляють квитанцію, але потім скасовують угоду. Жертви повертають гроші, а згодом дізнаються, що квитанція була підробленою.

Афера з надзвичайною ситуацією/рідними

Цей вид обману спрямований на емоційні переживання людини й сильне бажання допомогти тим, хто потрапив у біду. Шахраї телефонують друзям або родичам, видаючи себе за жертву, і змальовують екстрену ситуацію (наприклад, мене заарештовано, мене пограбували, я в лікарні), благаючи про допомогу, тобто грошовий переказ.

Афера з надзвичайною ситуацією може набувати різноманітних форм і масштабів. Наприклад, аферисти телефонують літнім людям, стверджуючи, що це їхній онук або онучка, яким терміново необхідні гроші. Також існує шахрайство із соціальними мережами, коли шахраї зламують облікові записи, а потім надсилають листи друзям з проханням терміново переказати гроші, розповідаючи про травми, арешт тощо. Такі ж афери влаштовують після зламу електронної пошти. Шахраї використовують інформацію зламаних облікових записів для того, щоб зібрати достатньо конфіденційної інформації, і надсилають досить переконливі запити про допомогу.

Шахрайство з онлайн-покупками

Жертвами злочинців стають відвідувачі вебсайтів або користувачі послуг інтернет-аукціонів. Як правило, аферисти використовують такі схеми:

  1. Жертві повідомляють про те, що вона виграла на аукціоні товар, який, швидше за все, фальшивий (тобто це пастка), а також про те, що необхідно сплатити за товар через систему грошових переказів. Продавець рекомендує жертві здійснити переказ коштів, скориставшись вигаданим ім'ям або ім'ям коханої людини. Шахраї переконують своїх жертв, що це найкращий спосіб захистити свої гроші, поки вони не отримають товари або послуги. Потім продавець підробляє документи, скориставшись вигаданим ім'ям, та отримує кошти, а жертва ніколи не побачить товар.
  2. Інколи інтернет-аукціон і товар справжні, але жертва нічого не отримує. Шахраї знаходять своїх жертв на онлайн-аукціонах, пропонують придбати такий самий товар на подібних умовах у них і надіслати оплату грошовим переказом. Жертва робить оплату, але ніколи нічого не отримує.

Афера з інтернет-знайомствами

Афера розпочинається досить просто: чоловік і жінка зустрічаються в мережі Інтернет. Стосунки розвиваються: вони листуються електронною поштою, розмовляють телефоном та обмінюються фотографіями й нарешті планують зустріч. Але коли стосунки зміцнюються, усе починає змінюватися. Чоловік просить жінку надіслати йому грошей, адже йому необхідно, наприклад, придбати квитки на автобус, щоб відвідати хворого дядька. Перший банківський переказ зазвичай невеликий, але запити починають зростати — його доньці потрібно зробити термінову операцію, потрібні гроші на авіаквитки, щоб нарешті зустрітися, тощо. Шахраї не виконують своїх обіцянок, не дають нічого натомість, а лише крадуть гроші й зникають.

Правила безпеки в інтернеті

Згадані варіанти інтернет-шахрайства найпоширеніші, але це не вичерпний перелік, щодня з’являються нові. Щоб не потрапити в пастку під час здійснення операцій в інтернеті, варто дотримуватися таких правил:

  1. Не вказувати персональні дані на неперевірених сайтах.
  2. Нікому не повідомляти термін дії банківської карти та CVV-код.
  3. Перевіряти гіперпосилання та наповнення сайту на відповідність офіційним даним компанії.
  4. У разі отримання спірних листів чи повідомлень не здійснювати жодних оплат до встановлення обставин ситуації, що виникла.
  5. Не робити передоплату в неперевірених інтернет-магазинах.
  6. Не користуватися неперевіреними оголошеннями про роботу, яка обіцяє швидкий заробіток за внесення завдатку.

Гарячі лінії та сервіси

Не зволікайте зі зверненням за юридичною допомогою до контакт-центру системи безплатної правової допомоги за номером:

0 800-505-170

(цілодобово та безкоштовно в межах України)

Чат-бот «Кіберпес»

Telegram або Viber

Гаряча лінія

Children's line (from 12.00 to 4.00 p.m.)

або