Шкідливий контент

Дізнайтеся, який контент може зашкодити дитині та як його уникати.

Шкідливий (небажаний контент) — матеріали (зображення, відео, аудіо, тексти), що містять насильство, порнографію, пропаганду наркотичних засобів, азартних ігор. Також це різноманітні комп'ютерні віруси та шпигунські програми.

Як запобігти контакту дитини зі шкідливим контентом? 

  1. Встановити «батьківський контроль»

    «Батьківський контроль» — це програмні засоби, які дозволяють контролювати та обмежувати контент, з яким ваша дитина взаємодіє в інтернеті. Його можна налаштувати на:

    • блокування доступу до певних вебсайтів, застосунків або функцій (наприклад, використання камери пристрою або можливість робити онлайн-покупки);
    • фільтрування різних видів контенту, як-от: контент сексуального характеру чи той, що пропагує самоушкодження, насильство, наркотичні речовини, азартні ігри, расизм, тероризм чи інші форми нетерпимості;
    • відстежування, як ваша дитина використовує підключені пристрої, за допомогою звітів про сайти, які вона відвідує, і програми, якими вона користується, як часто та як довго;
    • встановлення часових обмежень шляхом блокування доступу після встановленого часу.

Які є види «батьківського контролю»? 

До найпростіших належать використання безпечного пошуку в Google або встановлення базового фільтра контенту у веббраузері.

Якщо ви перебуваєте поруч зі своїми маленькими дітьми, поки вони в мережі, це, мабуть, усе, що вам потрібно. Складніші засоби контролю можуть іноді заважати дітям, помилково блокуючи також нешкідливий контент.

Щоб з'ясувати, чи потрібен вам більш посилений батьківський контроль, подумайте, скільки часу ваші діти проводять в інтернеті, скільки нагляду ви можете забезпечити, поки вони перебувають у мережі, наскільки їхній рівень цифрових навичок відповідає віку та чи помічали ви в історії пошуку речі, що не відповідають їхньому віку. Якщо ви вирішили, що вам потрібен додатковий контроль, дослідіть різні види «батьківського контролю», багато з них потребують щомісячної підписки. До цієї категорії належать фільтри, які постійно оновлюються і містять функції управління екранним часом. 

  1. Зробіть акаунти дитини приватними

    Переконайтеся, що облікові записи дітей молодшого віку не є загальнодоступними, і встановіть правила щодо того, яким типом контенту вони можуть ділитися в інтернеті. Старшим дітям запропонуйте зробити свої облікові записи приватними або змінити налаштування конфіденційності, щоб вони могли контролювати, хто може переглядати їхні фотографії та публікації. Це стосується налаштувань додатків, соціальних мереж та ігрових облікових записів. Налаштувавши конфіденційність, вони можуть контролювати, хто бачить їхні публікації в інтернеті та хто може зв’язуватися з ними одразу. 

    Перегляньте разом з дітьми короткі відео МІНЗМІН про налаштування приватності в основних соцмережах 

    • Рекомендації щодо приватності в TikTok — тут.
    • Рекомендації щодо приватності в Instagram — тут.
    • Рекомендації щодо приватності в Telegram — тут.
    • Рекомендації щодо приватності у Facebook — тут.
  2. Видаліть контакти людей, яких діти насправді не знають

    Заохочуйте дитину видаляти контакти людей, яких вона насправді не знає особисто. Попросіть її переглянути всіх, хто підписався на неї або з якими вона є друзями в інтернеті, і перевірити, чи знає вона їх. Якщо ні, можливо, варто видалити таких людей.

  3. Домовтеся, що дитина може вам розповісти про будь-який свій контакт у соціальній мережі 

    Повідомте дитині, що вона може поговорити з вами в будь-який час, якщо отримає будь-який контакт, який є неприйнятним або змушує її почуватися некомфортно. 

  4. Поясніть дитині, як блокувати користувачів, які приносять їй негативні емоції

    Якщо ваша дитина отримує пропозиції спілкування від когось, кого вона знає або незнайомої людини, заохочуйте її поскаржитися на акаунт цієї особи та заблокувати його на ресурсі для спілкування. Якщо нав’язливе спілкування триває або стає агресивним чи погрозливим, зверніться до місцевої поліції або в кібероліцію — https://ticket.cyberpolice.gov.ua/.

  5. Видалення запитів від незнайомців

    Заохочуйте дитину видаляти друзів або не схвалювати запити в друзі від людей, яких вона не знає. Хороша порада для дитини — перевірити, чи є в неї спільні друзі з людиною, яка надіслала запит. Якщо дитина не впевнена щодо когось, заохочуйте її видалити запит.

  6. Подбайте про сервіси, які допоможуть у блокуванні шкідливого контенту

    У самих браузерах є кнопки блокування: у Chrome це кнопка Adult Blocker, у Google можна ввімкнути «Безпечний пошук». Ці сервіси аналізують сайти на наявність шкідливих слів чи словосполучень і блокують їх.
    У браузері Mozilla Firefox теж має кнопку батьківського контролю, але ще пропонує свої специфічні рішення. Це застосунки Glubble for Families (створюєте для дитини свій маленький осередок інтернету, де є тільки дозволені вами сайти) та ProCon Latte (блокує сайти, які ви вносите у чорний список). Opera також має кнопку Adult Blocker. br>Окремі ресурси для контролю та фільтрування контенту: ChildWebGuardianPro, Teentor, KidsControl 1.6, TimeBoss, «КіберМама». Усі ці сервіси пропонують трекінг часу за комп'ютером та в мережі, обмеження та фільтрацію контенту.
    У Windows 10 можна створювати окремий дитячий обліковий запис, яким батьки зможуть керувати через свій.
    Окремі пошуковики для дітей: Kiddle, Safe Search Kids.

Гарячі лінії та сервіси

Не зволікайте зі зверненням за юридичною допомогою до контакт-центру системи безплатної правової допомоги за номером:

0 800-505-170

(цілодобово та безкоштовно в межах України)

Чат-бот «Кіберпес»

Telegram або Viber

Гаряча лінія

Children's line (from 12.00 to 4.00 p.m.)

або