Мережевий етикет

У житті ми намагаємося спілкуватися одне з одним ввічливо та дотримуємося певних моральних правил — етикету. В інтернеті так само не варто забувати, що все, що ми робимо онлайн, залишає цифровий слід про нас. Тому потрібно дотримуватися певних правил — так званого нетикету (мережевого етикету). Цифрова репутація батьків — це приклад для дитини. 

Тому ви маєте бути обізнаними про нетикет, щоб діти наслідували ваш приклад та стали активними, відповідальними користувачами інтернету. 

Які є правила нетикету? 

  1. Поважайте інших. У кожного є право на власну думку. Усі люди різні, і важливо поважати відмінності, щоб не долучатися до розпалювання конфліктів. Інтернет дає свободу. Але в ньому цінності та моральні принципи такі самі, як і в реальному житті. Ви можете прокоментувати щось, чим хтось поділився, але завжди пам’ятайте, що за кожним обліковим записом стоїть реальна людина. Якщо ви не говорите це комусь в обличчя, інтернет також не те місце, щоб сказати це.
  2. Зверніть увагу на те, як ваші коментарі можуть бути прочитані: нецензурна лексика, великі літери та знаки оклику можна неправильно витлумачити в інтернеті. У реальному світі ми маємо додаткову мову тіла, тон голосу та вираз обличчя, щоб допомогти нам зрозуміти, що хтось сказав. У нас також є можливість перефразувати те, що ми говоримо, якщо нас неправильно зрозуміють в офлайн-світі. Коли ви в інтернеті, вони відсутні. Подумайте, як би ви отримали цей коментар, що б ви відчували.
  3. Будьте обережні з гумором і сарказмом. Завжди чудово ділитися жартами з іншими і важливо бути собою в інтернеті. Однак в Інтернеті іноді люди можуть не зрозуміти, що ви жартуєте. Часто люди покладаються на емодзі чи текст, наприклад «лол», щоб показати, що вони несерйозні, але немає гарантії, що інші це зрозуміють. Перечитайте написане й подумайте, чи всі зрозуміють жарт.
  4. Подумайте, хто може бачити те, чим ви поділилися. Налаштування конфіденційності — це простий спосіб обмежити, хто може бачити те, чим ви ділитеся, але навіть якщо вони налаштовані, ніщо ніколи не буде по-справжньому приватним в інтернеті. Переконайтеся, що ви зберігаєте якомога більше особистої інформації в мережі й ніколи не розголошуйте щось неприйнятне або те, що може створити для вас проблеми. Пам’ятайте, що ви настільки ж приватні, наскільки ваш публічний друг.
  5. Не забудьте перевірити запити друзів і групові запрошення, перш ніж приймати їх. Ваша онлайн-спільнота формує так звану інформаційну бульбашку. Тобто ви більшою мірою читаєте, стежите і дивитеся те, що поширюють ці люди. З часом вони починають впливати на ваш світогляд. Тому додавайте тих друзів і стежте за тими людьми, яких ви знаєте і які вам цікаві. 
  6. Знайдіть час, щоб прочитати правила поведінки/стандарти мережі або ж сайту.

    Більшість онлайн-форумів, соціальних мереж та ігрових мереж мають власний кодекс поведінки або вказівки щодо поведінки користувачів в інтернеті. Кожен користувач має право на такий же позитивний досвід онлайн. Служби, якими ви користуєтеся, використовують ці вказівки, щоб допомогти вам скеровувати та підтримувати вас. Перш ніж використовувати новий обліковий запис, прочитайте вказівки, щоб ви знали відповідні правила публікації, поведінку та що робити, якщо вам потрібно повідомити про те, що ви бачите на цьому сервісі.

  7. Перевіряйте інформацію, яку поширюєте. Не забувайте критично мислити, особливо під час війни, коли багато провокаційних новин або фейків. Не поширюйте інформацію серед своєї онлайн-спільноти, якщо не впевнені в джерелі інформації або ж у її змісті. Ваші публікації — це те, що формує думку онлайн-спільноти про вас. Для того, щоб покращити своє критичне мислення, рекомендуємо переглянути відео .

Гарячі лінії та сервіси

Не зволікайте зі зверненням за юридичною допомогою до контакт-центру системи безплатної правової допомоги за номером:

0 800-505-170

(цілодобово та безкоштовно в межах України)

Чат-бот «Кіберпес»

Telegram або Viber

Гаряча лінія

Children's line (from 12.00 to 4.00 p.m.)

або