Базові цифрові навички та поради

Батьки повинні надавати дітям підтримку, щоб ті могли користуватися перевагами технологій безпечно. Їм варто дотримуватися збалансованого підходу і зважати на різноманіття можливостей, які пропонує інтернет. Нерідко батьки зосереджують свою увагу на безлічі онлайнових освітніх ресурсах і можливостях для розвитку навичок, проте їм також варто знати та враховувати, що інтернет надає дітям низку можливостей щодо соціального розвитку. Наприклад, основною мотивацією для використання інтернету можуть бути ігри або особисті захоплення дітей. 

Для того щоб зробити поведінку дітей та молодь при використанні вебсайтів безпечнішою та відповідальною, батькам й опікунам варто: 

  1. Дізнатися про наявні в цифровому середовищі ризики та можливості для дітей і молодь. Важливо вміти розпізнавати потенційні загрози, на які можуть наражатися діти, але при цьому пам’ятати, що наявність ризиків не означає, що неодмінно розгортатиметься найгірший сценарій.
  2. Активно цікавитися тим, що роблять діти в інтернеті, який тип контенту вони переглядають, надсилають або створюють, якими послугами та платформами користуються і в які бавляться ігри, а також з якими людьми спілкуються. Батькам завжди корисно самим спробувати скористатися тими сервісами, якими користуються їхні діти.
  3. Батькам слід вивчити питання про те, якими є хороші навчальні та розважальні вебсайти та ігри, які вони могли б використовувати зі своїми дітьми. Гарний вебсайт або гра відрізняються тим, що в них є окрема сторінка, присвячена питанням безпеки, зі зрозумілими посиланнями, механізмами подання скарг та вказівками для дітей і молодь, а також їхніх батьків/опікунів. 
  4. Підтримувати регулярний, щирий та відкритий діалог з дітьми і підлітками на актуальні для їхнього віку теми, які повинні з часом змінюватися.
    • Переконайтеся, що діти і молодь розуміють, з якими ризиками вони можуть мати справу, і домовтеся з ними про те, яких заходів вони вживатимуть в разі виникнення реальної небезпеки, — наприклад, що їм бажано просто розповісти про це вам. 
    • Заохочуйте дітей та молодь замислитися про те, як слід поводитися сумлінному цифровому громадянину, зокрема, про те, якою інформацією про себе та інших вони діляться, допомагаючи їм сформувати позитивну модель онлайнової поведінки. 
    • Навчайте дітей критично ставитися до того, що вони бачать в інтернеті; розкажіть, що не всі люди є тими, за кого себе видають, і що те, що вони бачать, може бути неправдою. Розкажіть їм, що люди в мережі можуть створювати ідеальний образ самих себе, а також про фальшиві новини, спрямовані на маніпулювання людьми. 
    • Обговоріть з дітьми проблему тиску з боку однолітків і страх бути неприйнятим у колективі, а також питання вибудовування дружніх відносин в інтернеті. 
    • Обговоріть з дітьми привабливість імерсивних технологій, що викликають залежність, особливо тих, що представлені на безоплатних платформах, де час, який люди проводять в інтернеті, або дані, якими вони обмінюються, є валютою або основою бізнес-моделі. 
  5. Переконайтеся, що дитина знає, коли варто звернутися за допомогою і до кого. Це може бути їхній батько або опікун, вчитель або будь-яка інша доросла людина, якій вони довіряють. Слід домовитися про правило, що в разі будь-якого неприємного інциденту діти мають обговорити його з дорослим. 
  6. Розробити правила для всієї родини щодо використання підключених до інтернету пристроїв і пам’ятати про те, що у своїй поведінці в цифровому середовищі діти беруть приклад з батьків або опікунів. 
  7. Вжити заходів для того, щоб діти дотримувалися збалансованої «цифрової дієти», тобто щоб вони проводили час в інтернеті з користю, займаючись різними видами діяльності, зокрема, навчанням, творчістю та спілкуванням в позитивному сенсі. Використовувати вбудовані інструменти для відстеження статистики за кількістю часу, що витрачається на різні програми та послуги.
  8. Стати впевненими користувачами пристроїв та навчити своїх дітей. Існує ціла низка інструментів, які можуть допомогти батькам в керуванні підключеними до мережі пристроями — як удома, так і за його межами. 
    • Потрібно врахувати усі під’єднані до інтернету пристрої, а не тільки очевидні, —  смартфони, планшети та ПК. Зверніть увагу на ігрові приставки, особисті помічники, під’єднані до Інтернету телевізори і будь-які інші пристрої, що мають доступ до Інтернету.
    • При прийнятті рішень про те, до якого контенту, ігор, застосунків і послуг діти та молодь матимуть доступ, керуйтеся віковими обмеженнями. Зважте, що вікові обмеження в магазинах застосунків і на самих платформах відрізняються. За допомогою налаштувань можна контролювати, які програми та ігри буде дозволено завантажувати і використовувати. 
    • Розгляньте можливість використання контент-фільтрів, що досить часто називаються системами батьківського контролю, і безпечних пошукових систем або обмежень доступу, щоб фільтрувати контент, який діти та молодь можуть переглядати в інтернеті. 
    • Як батьки, ви мусите розуміти, як і коли слід поскаржитися на той чи інший контент, який засмутив, збентежив або який порушує умови використання. Ви повинні знати, як заблокувати небажані контакти. 
    • Ретельно зважте усі за та проти використання моніторингових застосунків і технологій, що відстежують дії дитини в інтернеті. Побічним ефектом їх використання може стати ще більш прихована онлайнова поведінка, а також це може призвести до конфліктів в сім’ї, зокрема насильницьких. Якщо ви все ж таки використовуєте їх, то поясніть своїй дитині, що саме і навіщо. 
    • У міру дорослішання та розвитку дітей і молоді необхідно коригувати контроль й обмеження доступу з тим, щоб вони відповідали віку.
  9. Поясніть дітям, що не можна повідомляти свої паролі доступу друзям або братам і сестрам. Звертати увагу на те, коли і де вони повідомляють свою персональну інформацію. Наприклад, в загальнодоступному профілі є сенс використовувати деперсоніфіковані зображення як фотографії профілю і вказувати мінімум персональної інформації, такої як вік, школа та місце проживання. 
  10. Не потрібно вважати, що в інтернеті геть усі бажають заподіяти вашій дитині шкоду. Як правило, дитячі вебсайти безпечні й надають неабиякі можливості для творчої соціалізації та навчання вашої дитини, однак варто лишатися залученим і пильним. 
  11. Зберігайте спокій і не робіть поспішних висновків, якщо ви почули або побачили щось, що стурбувало вас у поведінці вашої дитини або в поведінці онлайнових друзів. Не слід погрожувати, що ви позбудетеся пристроїв або відберете їх, оскільки для декого з молоді вони є найважливішими інструментами соціалізації. Якщо ваші діти побоюватимуться, що в них відберуть пристрої, вони, швидше за все, менш охоче будуть розповідати вам про свої проблеми і переживання. 
  12. Здатність впоратися з неприємностями і робити висновки є найважливішим елементом формування стійкості до впливу цифрового середовища. Коли діти в цифровому середовищі наражаються на ризики або їм заподіюють шкоду, батьки можуть допомогти їм знайти способи впоратися з цією ситуацією. 

    Із загальними рекомендаціями про онлайн-безпеку дітей для батьків можна ознайомитись тут.

    Покращити свої цифрові навички можна за посиланнями:

Гарячі лінії та сервіси

Не зволікайте зі зверненням за юридичною допомогою до контакт-центру системи безплатної правової допомоги за номером:

0 800-505-170

(цілодобово та безкоштовно в межах України)

Чат-бот «Кіберпес»

Telegram або Viber

Гаряча лінія

Children's line (from 12.00 to 4.00 p.m.)

або