Розмова з дітьми про інтернет

Можливо, ваша дитина зазнала знущань в інтернеті, надіслала або отримала інтимне зображення або натрапила на порнографію. Розмови про такий досвід можуть бути складними та іноді навіть травматичними для дитини. 

Коли ви говорите з дитиною на особисті теми, дотримуйтеся балансу: 

  • поважайте приватність дитини, але намагайтеся переконатися, що вона в безпеці і в гарному настрої, коли користується інтернетом; 
  • давайте дитині простір самостійно будувати свій досвід з розв'язання проблем в інтернеті, але підтримуйте її на цьому шляху та діліться корисними порадами;
  • встановлюйте правила, але не робіть так, щоб вони були вищими за довіру, розмову й розуміння одне одного. 

Як розпочати розмову, незалежно від теми? 

    1. Створіть план розмови

      Подумайте, що ви хочете сказати і як ви хочете це сказати, залежно від проблеми, про яку ви хочете поговорити. Поїдьте кудись разом, де ви можете поговорити наодинці. Створіть атмосферу спокою, довіри та комфорту як для себе, так і для дитини. Можливо, поговоріть, коли ви щось робите разом, як-от: довга прогулянка чи поїздка на автомобілі, особливо якщо ви вважаєте, що буде складно залучити дитину до розмови.

    2. Слухайте, але не засуджуйте і не докоряйте

      Нехай ваша дитина знає, що ви поруч, щоб допомогти їй попри все. Слухання також допоможе вам зрозуміти ставлення дитини до проблеми, її переживання та емоції. Наприклад, розуміння і готовність слухати можна висловити так:

      • «Я розумію, що ти кажеш, і я радію, що ти звернувся/лася до мене з цього приводу».
      • «Можливо, ти не захочеш розповідати мені всі подробиці, але якщо ми зможемо чесно поговорити про те, що сталося, я обіцяю, що вислухаю й зберігатиму спокій. Що б не сталося, ми можемо це вирішити разом, і я люблю тебе».
    3. Ставте питання

      Запитайте про те, що дитина відчуває і що вона знає. Це допоможе оцінити рівень знань вашої дитини та стримає вас від іноді непотрібних лекцій. Наприклад, ви можете запитати:

      • «Чи є проблема кібербулінгу у твоїй школі?»
      • «Чи говорять діти у вашій школі про перегляд онлайн-порнографії?»
      • «Що твої друзі думають про надсилання оголених фото? Ти погоджуєшся з ними?»
      • «Чи просив тебе хтось надіслати свої оголені фото?»
      • «Тобі подобається спілкування з усіма людьми в інтернеті, з якими ти спілкуєшся? Чи хтось різко до тебе ставиться, часто жартує або ж ображає?» 
    4. Розвивайте свої цифрові навички та не бійтеся просити про допомогу, якщо вона вам потрібна

      На нашій платформі багато порад для того, щоб ви могли допомогти свої дитині впоратися з проблемами в інтернеті. Але також ви самостійно повинні мати достатній рівень володіння та розуміння того, як працює інтернет та соціальні мережі. Учіться, розвивайтеся, користуйтеся онлайн-мережами, щоб бути на одній хвилі з дитиною, хоча це може бути і важко. 
      Якщо ви не знаєте, як допомогти дитині з проблемою, зверніться до вчителів за порадою. Також дізнайтеся про державні органи та сервіси, які можуть допомогти із серйозними проблемами. Наприклад, до кіберполіції. Або ж телефонуйте на Урядову консультаційну лінію з питань безпеки дітей в інтернеті — 1545*3 (1545, далі обрати 3).

Гарячі лінії та сервіси

Не зволікайте зі зверненням за юридичною допомогою до контакт-центру системи безплатної правової допомоги за номером:

0 800-505-170

(цілодобово та безкоштовно в межах України)

Чат-бот «Кіберпес»

Telegram або Viber

Гаряча лінія

Children's line (from 12.00 to 4.00 p.m.)

або